Alla inlägg den 8 oktober 2008

Av BeaTris - 8 oktober 2008 21:11

Två kvällar nu så har Isabella valt att följa med mig ut på kvällspromenad, kylig sådan men uppfriskande & skönt samtidigt. Vi har gått samma runda båda kvällarna & den tar ca 40 minuter. Ikväll ville även Kristoffer följa med men Rickard fick honom att stanna inne genom att se film. Det betyder ju mycket för både mig & Isabella att vi två får tid tillsammans. I Måndags var Kristoffer hos en kompis, då fick jag hjälp av Isabella att fixa till maten, hon skalade potatis & jag ordnade kålpudding. Vi har inte lika många bråk längre.....visst kan jag bli irriterad & höja rösten men det är ofta i samband med att hon hugger på sin bror, hon vill gärna vara lite extramamma. Innerst inne tror jag säkert att hon älskar honom.

Av BeaTris - 8 oktober 2008 16:47

Har precis slängt in en blivande Sverigekaka, har fått god hjälp av & lite kvalitativ tid med Kristoffer. Jag tänkte dock testa att ha i chokladpukver också & få chokladsmak på fyllningen. Humöret är inte det gladaste, jag fick ett psykbryt tidigare, dom sista dagarna har det kommit in så mycket tekniska prylar, allt mitt gamla är utbytt.....både Tvn & Dvdn, videon finns kvar men det är ju för att barnen ibland vill se gammal vhsfilm. Idag var Rickard på väg att sätta upp högtalarna till surroundsystemet. Bara att jag var inte alls beredd på att dom skulle sitta på väggen & på så sätt ( i mina ögon) förstöra väggen med tavlorna som jag så trivs bra med. Jag har aldrig varit en materialist, jag har varit nöjd med det lilla jag haft & nu så byts allting ut mot bättre saker. Jag kanske överreagerar men för mig har det tagit tid att bygga upp ett hem, ett hem som jag trivs kanon i & nu ska jag helt plötsligt dela det med någon annan, jag ska släppa in någon annan i mitt revir.....det är svårt & jag behöver tid att vänja mig & när Rickard var på väg att sätta upp högtalarna så kände jag mig överkörd, han har pratat om att vi ska ha biosystemet men jag hade inte räknat med att få två högtalare uppskruvade i väggen utan jag hade räknat med att dom skulle stå på stativ på golvet. Rickard fick ett utbrott & snart mådde vi båda dåligt.....inte det roligaste när han ska iväg till jobbet. Vi har sagt förlåt men jag mår ändå inte bra, det känns inte helt okej helt enkelt.

Av BeaTris - 8 oktober 2008 16:35

        


Ingredienser:

3 ägg

3 dl socker

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 dl kokande vatten


Fyllning:

4 msk vaniljsocker
125 gr smör
1 dl mjölk

Florsocker


Gör så här
Smörj och ströa en rund sockerkaksform (ca 11/2 - 2 liter)
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda vetemjöl och bakpulver och häll det i ägg/sockerblandningen.
Häll i det kokande vattnet och rör om.
Grädda genast i ca 45 min i 175 grader.
Låt svalna.
Dela kakan i två delar.
Fyllning: Lägg vaniljsocker, smör och mjölk i en kastrull.
Koka tills det tjocknar (ca 2 min.)
Bred på fyllningen på den avsvalnade kakan.
Lägg på överdelen och pudra lite florsocker ovanpå.


Av BeaTris - 8 oktober 2008 14:45

Regn


Var kommer regnet ifrån?

K 6 ½ år: Molnen


Varför tycker vuxna oftast inte om regn?

K 6 ½ år: För att det är blött


Är det bra att det regnar? Varför?

K 6 ½ år: Ja, för blommorna

Vet du vad som händer om det både regnar och solen skiner?

K 6 ½ år: Regnbågen


Vad händer om det regnar och är kallt ute?

K 6 ½ år: Is & frost

Av BeaTris - 8 oktober 2008 14:43

 Beskriv/förklara


Vad är en bil?

K 6 ½ år: Nästan som en robot


Vad är ett hus?

K 6 ½ år: Plankor


Vad är ett dagis?

K 6 ½ år: Ett lekställe


Vad är en mamma?

K 6 ½ år: En sån som tar hand om barn


Vad är en pappa?

K 6 ½ år: En som också tar hand om barn

Av BeaTris - 8 oktober 2008 14:41

Varför


Varför är snön kall?

K 6 ½ år: För att det blir is


Varför är elden varm?

K 6 ½ år: För att den blir det


Varför är det mörkt på natten?

K 6 ½ år: Man ska kunna sova


Varför lyser stjärnorna?

K 6 ½ år: Det är fint


Var är solen på natten?

K 6 ½ år: På en annan jord

Av BeaTris - 8 oktober 2008 14:39

Höst


Är det höst hos er nu?

K 6 ½ år: Ja


Vad är det bästa med hösten?

K 6 ½ år: Plocka löv


Vad brukar du göra på hösten?

K 6 ½ år: Vara ute & leka

Varför blir löven färggranna och sedan ramlar av från grenarna på hösten, tror du?

K 6 ½ år: Vet inte, kanske börjar bli vinter

Brukar du och din familj vara ute och plocka frukter, bär och svamp på hösten?

K 6 ½ år: Ja, ibland

Av BeaTris - 8 oktober 2008 14:37

Städning


Hjälper du till att städa hemma i ert hus?

K 6 ½ år: Mmmm, städar mina saker, jag brukar hjälpa till dig ibland


Är det kul att städa?

K 6 ½ år: Ja


Städar du ditt eget rum?

K 6 ½ år: Ja, plockar undan mina saker


Vem städar mest hemma hos dig?

K 6 ½ år: Mamma


Varför måste man städa?

K 6 ½ år: Så det blir rent, det kanske är smutsigt

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards